Onko ravintolisän nauttimisen ajankohdalla merkitystä ?

Onko ravintolisän nauttimisen ajankohdalla merkitystä ?
15.3.2016 Sami Sundvik

Jotta ravintolisistä saa parhaan mahdollisen hyödyn, niiden ajoitukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Käyn seuraavassa läpi muutamia yleisimpiä ravintolisiä ja niiden optimaaliset ajankohdat.

D-vitamiini kannattaa ottaa aina aamiaisen yhteydessä. D-vitamiini voi joillakin vaikuttaa heikentävästi melatoniinin eritykseen, ja näin vaikeuttaa nukahtamista – tai heikentää unen laatua.

Muista että D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini (tai itseasiassa hormoni), ja se vaatii imeytyäkseen riittävästi rasvaa, eli varmista että aamiaisesi sisältää esimerkiksi pähkinöitä, avokadoa, manteleita tai kookosöljyä.

Sinkki kannattaa samoin nauttia aina aamiaisen yhteydessä. Sinkki voi joillakin vaikuttaa lievästi piristävästi.

C-vitamiini voi sekin olla herkillä ihmisillä lievästi piristävä, eli sekin kannattaa nauttia aamulla/aamupäivällä

Magnesium kannattaa puolestaan nauttia illalla, ennen nukkumaanmenoa. Magnesium rentouttaa, joten se voi auttaa nukahtamista ja parantaa unen laatua.

Kalsium kannattaa sekin nauttia iltaisin.

Maitohappobakteereja kannattaa käyttää useita kertoja vuorokaudessa. Huomaathan, että boulardii-hiivaprobiootti on ainoa probioottikanta joka kestää lämpöä. Kaikki muut maitohappobakteerit kannattaa nauttia siis joko tyhjään vatsaan, tai sellaisella aterialla, jolla et syö kuumia ruokia.

Kollageeni kannattaa nauttia tyhjään vatsaan – mielellään juuri ennen nukkumaanmenoa. Kollageeni imeytyy parhaiten tyhjään vatsaan otettuna, ja sen sisältämä glysiini-niminen aminohappo voi parantaa unen laatua.

Kollageenin sisältämä glysiini voi parantaa myös vatsan ja suoliston kuntoa

K2-vitamiinin nauttimisen ajankohdalla ei ole merkitystä.

Aminohapot – kuten glutamiini ja arginiini – kannattaa nauttia aina tyhjään vatsaan. Käyttömäärästä riippumatta, aminohappojen päiväannos kannattaa jakaa kahteen tai kolmeen osaan.

Erilaiset kuidut – kuten akaasiakuitu ja omenapektiini – voi nauttia joko tyhjään vatsaan, tai aterian yhteydessä. Riippumatta siitä paljonko kuituja käytät, päiväannos kannattaa jakaa kahteen tai kolmeen osaan.

Näitä yksinkertaisia ohjeita noudattamalla varmistat helposti, että saat käyttämistäsi ravintolisistä parhaan mahdollisen hyödyn.

10959592_4961890061643_5877825477332646127_n