Terveyttä ilman lisäaineita

Täydellinen ruokavalio – mikä se on vai onko sellaista?

Täydellinen ruokavalio – mikä se on vai onko sellaista?
12.5.2021 Puhdas Plus

Universaalia, kaikille täydellistä ruokavaliota ei valitettavasti ole olemassa. Voidaan siis unohtaa täydellisyyden tavoittelu ja keskittyä muutamaan asiaan ruokavalion perusteissa, jotka yleisesti ottaen ovat eduksi jokaiselle tilanteesta riippumatta.

Keskity siihen, että ruokavaliosi:

1. Edistää terveyttä

Ravinto on suurimpia terveyteemme vaikuttavia tekijöitä. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että ruokavaliossa olisi mahdollisimman paljon terveydelle edullisia ja mahdollisimman vähän terveydelle epäedullisia ruoka-aineita.

2. Sisältää ravinnepitoisia ruoka-aineita

Ruokavaliota voi miettiä ravinteiden näkökulmasta; valitse useammin sellaisia ruoka-aineita, jotka sisältävät mahdollisimman paljon ja monipuolisesti erilaisia ravinteita. Hyvä työkalu tähän on esimerkiksi Fineli-tietokanta.

3. Koostuu luonnollisista ruoka-aineista

Tyypillisesti ravinnepitoisimmat ruoka-aineet ovat luonnollisia (esimerkiksi erilaiset kasvikunnan tuotteet tai sisäelimet). Tällaiset ruoka-aineet ja omatekoinen ruoka sisältää usein vähemmän suolaa, sokeria, tyydyttynyttä rasvaa ja lisäaineita kuin esimerkiksi einekset tai valmisruoat.

4. On joustava

Joustavuus on terveen ruokasuhteen kulmakivi. Maailma ei kaadu, vaikka lautaselle päätyisikin silloin tällöin eineksiä, tai jos viikonloppuna herkuttelee jäätelöllä. Kiinnitä huomiota kokonaisuuteen on hyvä nyrkkisääntö. Löydä itsellesi paras tapa!

5. On monipuolinen

Monipuolisuus tarkoittaa paitsi sitä, että syöt jotain eri ruoka-aineryhmistä (kasviksia, lihaa, viljatuotteita jne.), mutta myös sitä, ettet aina turvaudu samoihin ruoka-aineisiin. Tutustu kaupan antimiin, ja valitse välillä jäävuorisalaatin sijaan vaikkapa romainesalaattia, kauran sijasta tattaria ja broilerin sijasta kalkkunaa tai tofua.

6. Tuo kylläisyyttä

Nälän ja kylläisyyden tunteet ohjaavat syömistä. Riittävä kylläisyys aterian jälkeen edesauttaa painonhallintaa, sillä se tukee säännöllistä ateriarytmiä ja hillitsee napostelun tarvetta.

7. Tuottaa hyvää oloa sekä henkisesti että fyysisesti

Edellä mainittuja kohtia on tärkeää soveltaa omalla kohdalla siten, että ruokavalio tuottaa juuri sinulle hyvää oloa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Omien elintapojen muutos voi aluksi olla äärimmäisen hankalaa ja henkisesti raastavaa, mutta pidemmän päälle se palkitsee vähintään kaksin verroin.

Kirjoittaja on Puhdas+ urheilijatiimin jäsen Jade Liikkanen, joka on ravitsemus- ja biolääketieteen opiskelija. Tutustu Jadeen esimerkiksi Instagramissa @jadejessika