Terveelliset elämäntavat osa 1. Vesi

Terveelliset elämäntavat osa 1. Vesi
elokuu 22, 2018 Minna Haapsaari

Kesähelteillä riittävästä juomisesta oli helppo huolehtia pitääkseen elimistön nestetasapainon kohillaan, mutta näin päivien viiletessä veden juonti pääsee helposti unohtumaan. Nesteen tarve on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttavat oman fyysisen aktiivisuuden lisäksi ikä ja tieysti ympäristön lämpötila. Pääsääntönä on kuitenkin juoda vettä 1-1,5 litraa päivässä ruoan sisältämän nesteen lisäksi. Säännöllinen vedenjuonti vaikuttaa meidän energiatasoihin, ihon kuntoon ja suolistoon, joten se on yksi helpoimmista tavoista ottaa askel kohti terveellisempiä valintoja elämässä.

  • Vesi auttaa meitä pysymään virkeänä. Nestehukka on yleinen väsymyksen syy, koska se heikentää koordinaatiokykyä, keskittymiskykyä ja reaktioaikaa. Nestevajaus aiheuttaa myös päänsärkyä.
  • Juomalla vettä pitää verenpaineen tasaisena. Liian vähäinen veden juominen laskee verenpainetta ja heikentää esimerkiksi jalkojen verenkiertoa. On siis hyvä nousta välillä ylös ja hakea lasi vettä.
  • Vedenjuonti edistää ruoansulatusta ylläpitämällä suolen toimintaa. Tiedät saavasi riittävästi vettä, kun virtsasi on kirkasta koko päivän ajan.
  • Riittävä vedenjuonti kaunistaa. Sopiva nesteytys auttaa ihosoluja pysymään pehmeinä ja kimmoisina. Heikko nestetasapaino näkyy ulospäin kuivana ihona, jolla esiintyy helpommin myös ryppyjä.
  • Jos juot liian vähän vettä, elimistöön alkaa kertyä kuona-aineita. Veden ansiosta elimistön kuona-aineet lähtevät liikkeelle.

NÄIN LISÄÄT HELPOSTI VEDENJUOMISTA

  • Juo lasillinen vettä heti herättyäsi
  • Juo joka aterian yhteydessä ainakin yksi lasillinen vettä
  • Pidä vesipullo mukanasi. Juomalla vettä pullosta, tiedät paljonko olet juonut
  • Käytä sovellusta muistuttamaan vedenjuomisesta
  • Jos vesi maistuu tylsältä, saa sitä helposti maustettua sitruunan, limen, kurkun tai appelsiinin viipaleilla. Kurkku ja minttu ovat raikas makuyhdistelmä!