Vegaanin tärkeimmät ravintolisät

Puhdas+ valikoimasta löydät vegaaniset vitamiinit ja ravintolisät

Vegaanin vitamiinit, kivennäisaineet ja rasvahapot.
Puhdas+ valikoimassa kaikki tuotteet ovat vegaanisia, paitsi kollageenituotteet ja kalaöljyt.
Valikoimastamme löytyy vegaaninen D3-vitamiini, vegaaninen Omega-3/EPA&DHA ja muut tuotteet vegaaniseen ruokavalioon.

VEGAANIN TÄRKEIMMÄT TUOTTEET

B 12-VITAMIINI

Jokaisen vegaanin tulisi käyttää B12-vitamiinia ravintolisänä, sillä B12-vitamiinia saadaan vain eläinperäisistä tuotteista. Toisaalta runsaasti B12-vitamiinia on vain sisäelimissä, joten sekaruokavaliota noudattavillekin B12-vitamiinin käyttö ravintolisänä on suositeltavaa, mikäli esiintyy hermosto-oireita kuten häiriöitä tuntoaistissa ja muistissa, lihasheikkoutta tai kehon ääriosien pistelyä ja puutumista.

Puhdas+ B12-vitamiinisuihke 400 µg on kotimainen ja säilöntäaineeton B12-vitamiinisuihke. Tuote voidaan tehdä täysin ilman säilöntäaineita, koska tuotteen sisältämät suomalaisista, happamista marjoista tehdyt puolukkamehu ja pihlajanmarjamehu toimivat luonnon omina ”säilöntäaineina”.

VEGAANINEN D-VITAMIINI

D-vitamiinia syntetisoituu auringon UV-säteilystä ihollamme. Pohjoismaissa tämä auringon säteilystä syntetisoituva D-vitamiini harvoin kuitenkaan riittää turvaamaan saantisuosituksia edes kesäkuukausina. Vegaaniruokavaliossa kohtuullisen hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat mm. suppilovahvero ja kanttarelli. Sekaruokavaliossa hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kalat kuten siika ja ahven. Näitä pitäisi kuitenkin syödä päivittäin, mikä ei taas raskasmetallijäämien takia ole suositeltavaa. Siksi yksinkertainen ja varma tapa on ottaa D-vitamiininsa päivittäin purkista. D-vitamiinilla on runsaasti positiivisia vaikutuksia, jotka parantavat muun muassa kalsiumin imeytymistä, luuston kuntoa, vastustuskykyä, lihaskasvua ja -voimaa. D-vitamiinin terveysvaikutuksia tutkitaan moniin eri sairauksiin ja sen saantisuositukset vaihtelevat reippaasti.

Aiemmin D-vitamiinia oli mahdollista saada kasviperäisenä ainoastaan D2-muodossa, jonka ongelma on huono imeytyvyys. Nyt on kuitenkin mahdollista saada paremmin imeytyvää D3-vitamiinia myös kasviperäisenä. Puhdas+ tuotteissa käytetty ainutlaatuinen kasviperäinen ja korkealaatuinen D3-vitamiini saadaan orgaanisesta, GMO-vapaasta kasvista – puhtaasta jäkälästä.

Puhdas+ D3-vitamiinisuihke on kotimainen, lisäaineeton ja kasviperäinen D3-vitamiinisuihke. Yksi suihkaus sisältää 20 µg D3-vitamiinia. Kätevän spray-korkin ansiosta tuotteen käyttö on erittäin helppoa, annostelun voi räätälöidä helposti käyttäjän mukaan. Tuotetta on helppo antaa myös lapselle.

VEGAANINEN OMEGA-3 / DHA&EPA

Monet huippuravintovalmentajat pitävät omega-3-rasvahappoja yhtenä tärkeimmistä ravintolisistä sen monien terveysvaikutusten takia. Hyviä omega-3-rasvahappojen lähteitä on mm. rypsiöljy, pellavansiemenöljy ja sekasyöjille lohi. Kuitenkin esimerkiksi rypsiöljyssä on kaksi kertaa enemmän omega-6-rasvahappoja kuin omega-3-rasvahappoja, joten pelkästään omega-3-rasvahappojen tai EPA:n ja DHA:n runsas käyttö olisi suositeltavaa jo ennestään todella selvästi omega-6-rasvahappovoittoisen ruokavalion korjaamiseksi tasapainoisemmaksi.

Puhdas+ Vegan Omega-3 on 100 % vegaaninen tuote. Omega-3-rasvahapot ovat peräisin mikrolevästä. Saatavilla maustamattomana ja sitruunanmakuisena.

SINKKI

Sinkkiä saadaan vegaaniruokavaliossa mm. quornista ja kurpitsansiemenistä. Sinkki on melko huonosti imeytyvää ja sen imeytymistä entisestään heikentää täysjyväviljan, palkokasvien ja pähkinöiden sisältämät fytaatit. Siksi sinkkiä tulisi nauttia vegaaniruokavalion ja mielellään myös sekaruokavalion lisäksi ravintolisänä. Sinkki parantaa ihon, hiusten ja kynsien kuntoa sekä testosteronitasoja, mikäli sinkin saanti on aiemmin ollut puutteellista. Sinkkiä olisi hyvä käyttää ravintolisänä n. 25mg päivittäin.

KALSIUM

Vegaaniruokavaliossa ja maidottomassa ruokavaliossa saattaa tulla tarpeeseen käyttää kalsiumlisää, jotta saavutetaan kalsiumin saantisuositus 800 mg päivittäin. D-vitamiinilisän käyttö kuitenkin parantaa kalsiumin imeytymistä ohutsuolesta, joten siksi saantisuositusta ei ole tarpeen ylittää. Kalsium osallistuu kehossa mm. entsyymireaktioiden, hermoston toiminnan ja lihassupistusten säätelyyn sen lisäksi, että se on tärkeä luuston rakennusaine. Kalsiumia saadaan kasvisruokavaliossa mm. lehtikaalista, parsakaalista ja manteleista.

RAVINTOHIIVAHIUTALE

Ravintohiivahiutaleet sisältävät runsaasti luonnollisia ravintoaineita kuten proteiinia, B-vitamiineja ja foolihappoa. Ravintohiivahiutaleita suositellaan erityisesti kasvisruokavalion täydentämiseen.
Käytä ravintohiivahiutaleita sellaisenaan tai esim. pastan, keiton tai salaatin päälle ripoteltuna. Hiutaleet sopivat myös keittojen ja kastikkeiden maustamiseen. Ravintohiivahiutaleet antavat ruoalle juustomaisen maun ja vahvistavat ruoan omaa makua. Lisää hiutaleet lämpimiin ruokiin vasta hetki ennen nauttimista. Vältä voimakasta kuumennusta, koska se heikentää hiutaleiden ravintoarvoa